UVA och UVB - vad är vad?

Det finns ingenting som är viktigare när man pratar "anti age" än att skydda sig mot solen. Det är helt bortkastade pengar att gå på dyra behandlingar eller köpa lyxiga produkter om du sen hoppar över solskyddet. 

Men det är givetvis inte det viktigaste. Hudcancer är en alldeles för vanlig konsekvens av för flitigt solande.

Jag är väldigt blek och bränner mig oerhört lätt i solen. Jag blir aldrig brun utan på sin höjd får jag en lite rödare nyans. Trots detta skyddade jag mig alldeles för dåligt mot solen när jag var yngre, på grund av ren okunskap. Idag bombarderas vi av information om hur viktigt det är med solskyddsfaktor, men trots det är det fortfarande alldeles för många som vistas i solen utan skydd. Galet och oförståeligt om du frågar mig.

Så, vad är det vi ska skydda oss emot? 

Solen ger ifrån sig ljus, värme och ultraviolett strålning. UV-strålningen delas in i UVA, UVB och UVC. Sen 2009 är all UV-strålning (även från solarium) klassad som cancerframkallande i den högsta riskkategorin.

UVA
Den största delen av UV-strålningen är UVA och det är den strålning som tränger ner djupast i huden. UVA når oss året om oavsett årstid och väderlek och tränger även igenom fönsterglas. UVA gör att din hud får pigmenteringar och åldras i förtid. Det är UVA som ger dig soleksem och det kan även orsaka hudcancer.

UVB
Vår atmosfär filtrerar bort en stor del av UVB-strålarna och de stoppas till viss del av vår överhud. Det är dessa strålar som ger oss färg men också orsakar brännskador på vår hud. För även om du har lätt att få färg och aldrig bränner dig så är just den mörkare färgen du får en sorts brännskada. UVB går inte ner lika djupt i huden, men kan precis som UVA orsaka åldrande hud och hudcancer.

UVC
UVC är den farligaste strålningen men stoppas helt i ozonlagret innan det når oss. Det är en av anledningarna till att vi ska ta klimatförändringarna på allvar.

Så, hur ska man skydda sig då? Det tar jag upp i nästa inlägg annars blir det här alldeles för långt 🙂








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0